8 juni 2021
Het idee werd geboren bij Veerenstael (bureau op het gebied van technisch management consulting) en Raccoon (ontwikkelaar van educatieve games). De twee bedrijven hadden elkaar recentelijk ontmoet, toen het idee voor de Asset Management Experience – de huidige werknaam van de game – opborrelde. Voor Veerenstael, dat net als Ivy Global een jong en snelgroeiend bedrijf is, is het een uitdaging om alle nieuwe personeelsleden bij te scholen. ‘Wij krijgen steeds meer juniors in dienst, met verschillende achtergronden. Daarom waren we op zoek naar een toffe en snelle manier om het nieuwe personeel kennis te laten maken met het brede gebied van asset management’, vertelt projectmanager Pim Hamers. ‘Daaruit is het idee voor het ontwikkelen van een onderhoudsgame ontstaan. Daarbij hebben we de ambitie ontwikkeld om iets heel anders te maken dan dat wat er nu al bestaat.’
Omdat MKB!dee als doel heeft de leercultuur sector breed te stimuleren, werd er gezocht naar een derde bedrijf om zich aan te sluiten. Dat werd Ivy Global. ‘Het idee sprak ons erg aan, omdat er nog niet zoiets op de markt is’, zegt Ivan Hermelijn, projectmanager bij Ivy Global. ‘Veel van onze studenten worden ingezet op werkzaamheden die gaan over of raakvlakken hebben met asset management. Maar het is een vakgebied dat op de universiteit heel weinig aan bod komt. Het is daarom een van onze doelen om dit goed op de kaart te zetten bij studenten. Met deze game hopen we asset management zo interessant en aantrekkelijk mogelijk te presenteren, waardoor de studenten ook de tijd ervoor nemen om zich erin te verdiepen.’
Ivan wil bij Ivy Global, net zoals Pim bij Veerenstael, de Asset Management Experience vooral presenteren aan nieuw talent. ‘Als studenten bij ons beginnen, doorlopen zij een inwerktraject. Dat richt zich dan voornamelijk op algemene zaken over werken bij Ivy Global, bijvoorbeeld hoe je je uren in moet vullen. Maar omdat we zoveel asset management gerelateerde klussen doen, willen we de game graag in dat traject verwerken, zodat ze hier direct bekend mee raken. Het zijn immers vraagstukken die bij veel van onze klanten dagelijks voor komen.’
Een bedrijf dat ook bekend raakt met asset management is Raccoon Serious Games, de ontwikkelaar. Zij laten zich de komende maanden onderdompelen in de wereld van asset management. In de voorbije jaren maakten ze al veel educatieve games voor de technische sector. ‘In al onze spellen zit een leerzame component’, benadrukt commercieel directeur Kristel Thieme. ‘Maar als het goed is, zijn de spellen ook ontzettend leuk en word je er in meegezogen. Je bent je er niet meer van bewust dat je aan het leren bent.’
Ergens in het voorjaar van 2022 moeten medewerkers van Ivy en Veerenstael de game kunnen spelen. Daarnaast is het plan om de game ook voor andere bedrijven beschikbaar te maken, want de uitdaging om meer grip te krijgen op asset management speelt op veel meer plekken. ‘Wij werken volgens de design thinking methode en zitten nu nog in het voorbereidende stadium’, vervolgt Kristel. ‘Daarin duiden we met alle drie de partijen wat de problematiek is en wie daarmee te maken krijgt. Momenteel werken we naar het eindresultaat van de eerste stap toe: het ontwerpkader van de game.’
Hoe de game er precies uit gaat zien, dat is ondanks de succesvolle subsidieaanvraag nog onbekend. ‘Dat wat we hebben ingediend moet je eigenlijk zien als een visiestuk’, vertelt Kristel. ‘Het feit dat we dat plan met twee domeinexperts hebben opgesteld, maakt dat het aansluit bij waar zij behoefte aan hebben, maar de exacte invulling is open gelaten. Je kunt het zien als: We gaan een taart maken. Maar we hebben niet gezegd of het een grote of een kleine taart wordt. Of het een appel- of een slagroomtaart wordt. Welk type melk we gebruiken. De fase waar alle keuzes gemaakt gaan worden, daar komen we nu. Daarom hebben we veel vrijheid ingebouwd met het opschrijven van het plan.’
Voor Pim is het duidelijk wat Veerenstael graag terugziet in de Asset Management Experience. ‘Het belangrijkste voor ons is dat je niet alleen leert wat asset management is, maar dat je het ook ervaart. Dat de mensen die het spelen, ongeacht hun functie, gaan snappen wat hun rol binnen asset management is. Om dat te stimuleren, zou ik er graag een game-element in hebben, waarbij je bijvoorbeeld moet gaan investeren of kansen en risico’s moet gaan afwegen. Zodat de kennis die je geboden wordt ook kunt gaan gebruiken tijdens het spel.’
Auteur: Kasper Hermans